söndag 7 juli 2024

Colonial Williamsburg - Philadelphia, July 4 - 7

A very short recap of the last four extremely hot days!

Rain and storm on July 4th, but great fireworks in the evening.

Mariners' Museum in Newport News - great Museum!

Yorktown - bit of a disappointment

Jamestown - fantastic place

American Swedish Historical Museum  - a little gem in need of a bit of TLC

Gloria Dei Old Swedish Church - lovely

Battleship New Jersey - very interesting if you're into ships and naval history.

As always - photos below the Swedish text!

Mathew bjöd på en fantastiskt god middag i går kväll och sen visade han upp alla möjliga underbara plagg i fantastiska tyger som han sytt.

4:e juli var tryckande varm, över 33 gr och fuktigt. Nu har vi lyckats se allt vi ville utom skrädderiet, som var stängt. Vår förbokade middag i CW blev dock en hastig historia. Först kom stormvindarna. En flicka vid vårt bord fick en gren i knät! Vi åt upp, men tog ingen påfyllning. De flesta hade gått vid det laget, men vi tog oss till dessertbordet. Personalen höll krampaktigt i tältstängerna... på vägen till hotellet kom regnet... men vi hade tur och kom med en buss. Hela programmet på Palace Green regnade bort, utom fyrverkeriet. Det såg vi jättebra från hotellet.

Upp tidigt den 5:e. På programmet stod Mariners' Museum i Newport News och museet i Yorktown. Ännu varmare idag, upp mot 38gr och väkdigt fuktigt. Mariners Museum var en riktig höjdare. Dels Monitor - Merrimac/Virginia, dels en massa annat båtrelaterat. J var i sjunde himlen såklart, men det var jätteintressant även för mig. Museet i Yorktown blev lite av en antiklimax efter det.

Avskedsmiddag med Mathew när vi kom tillbaka till CW. Han åker snart till Sverige igen. Har en kurs i mönsterkonstruktion i Skåne, och sen upp till Malung.

Lördagen blev en lång dag. Fortfarande lika varmt och fuktigt. Jamestown var superintressant, väldigt välgjort museum. Rekonstruktioner av fartygen, av en indianby, av fortet och sen själva museet. Så varmt att de troligen stängde utomhusdelen medan vi åt lunch. Gränsen går vid 97F, och det var redan uppe över 99F vid det laget.

Vi saknade dels inlevelsen hos personalen, dels 1600-tals dräkterna. På CW var de fantastiska!

Vi köpte mackor och åt på hotellet, ett Holiday Inn Express i utkanten av Philadelphia.

Söndagen blev ännu en bra dag. Är lika varmt som i Virginia, men inte alls lika fuktigt. American Swedish Historical Museum var en liten pärla. Skulle dock må bra av lite TLC. Kanske kulturministern kunde bidra? Sen till Gloria Dei Old Swedes Church, ytterligare en pärla. Lunch på ett fik i närheten med bra kaffe! Kors i taket!

J fick sitt lystmäte på fartyg när han besökte slagskeppet New Jersey. Jag satt och pustade i en stol i Visitors Centre.

Vi bor på ett Hampton Inn, och åt middag på ett Texas Steakhouse precis intill. Minsta storleken på stek var 6oz, så där 150 gr. Lagom åt mig! Största storleken var ca 500 gram, groteskt stor.

I morgon är planen att besöka en vingård innan J skjutsar mig till Laura. Han drar vidare på egna äventyr - men det är en annan historia!

While we were waiting for the shuttle bus I ran into this young lady, who had sewn her July 4th costume herself.
     The lawn was packed with people just five              minutes earlier..

Dessert time!
                        The Mariners' Museum

Beautiful surroundings
     Old figureheads after a bit of spa treatment
                 Uniforms at the York Museum
         The Indian village, Jamestown

Reconstructed ships, Jamestown

The church, James Fort

The entrance to Jamestown Museum
A special exhibit of costumes from "black" movies, for instance Black Panther. The rest of the Museum was about Jamestown,  but was too dark for photography

A fantastic exhibition!

Yumm!

onsdag 3 juli 2024

Colonial Williamsburg, July 2 - 3

Yesterday I got the most amazing tour of Mathew's office. They are responsible for all the clothes worn by people who work there. 500 people, everyone has three sets of clothes. Wow.

M managed to find me the book I was looking for for my friend Johanna, at a place 'just down the road'. Lovely place. And somehow I bought a couple of books too...

In the afternoon I spent a lovely hour shopping fabrics. And a book just happened to end up in the bag, too... What can I say, I love books!

All in all, a lovely day.

Today was not so lovely. The plan was for J to take me to CW and then work out. I ended up sleeping a few hours midday instead - had a pretty bad bout of IBS. All good now, and we're going home to M for dinner.

As always - photos below the Swedish version

Tisdag: J tränade (löpband) och tvättade medan Mathew visade mig sin helt fantastiska avdelning. Tänk Skansen på steroider! 500 personer jobbar på CW och alla har 3 uppsättningar kläder var. Mathews ansvarar för sömnad (inklusive inköp av tyger och material till skorna, de har en egen skomakare) och vård/tvätt av alla plaggen. En otrolig logistik kring detta!

M visste var vi kunde få tag på An Agreeable Tyrant, boken jag lovat köpa åt en väninna. Och hoppsan, det slank visst ner en åt mig också! Samt en bok av Linda Baumgarten! Milde himmel!

Sedan åt M och jag lunch på en bra kinesisk/asiatisk restaurang. Eftermiddagen tillbringade vi i CW där jag till Jens förtvivlan dröjde mig kvar i tygaffären i säkert 5 minuter. Vete 17 hur det gick till, men jag kom ut med en bok och en plus tre meter kattun/tryckt bomullstyg. Så det kan gå.

På kvällen åkte vi tillbaka till kinesen. De var så bra på vegetariskt, och det har inte varit lätt för J på sistone att M o jag tyckte det vore bra. Det känns som om ju längre söderut vi kommer, desto besvärligare är det att vara vegetarian.

Idag blev en jobbig dag. Efter frukost fick jag ett jobbigt IBS-skov, låg och sov ett bra tag. J låg vid poolen och solade, och sen sprang han på löpbandet.

Jag mådde bättre efter 15, så vi fick en stund i CW. Fick en intressant pratstund med plåtslagaren om lyktorna. De gör samma sorts lyktor som vi kallar kjolvärmare hemma. Och som vi såg i The Lost River Caverns. De kom ursprungligen från Tyskland, och kan vara så gamla som medeltida.

Sen såg vi paraden, som tydligen alltid går klockan 17. Jag gillar fife and drum parades! Har såklart filmat, men är svårt att ladda upp film.

I kväll är vi bjudna hem till M på middag.

Clothes everywhere! What a nightmare to keep track of everything!

Linnevarpen gillar inte fukten i Virginia!

Beautiful chairs in the governor's palace. Everything including the building itself is a reconstruction due to a fire.

The books I bought!

måndag 1 juli 2024

Pottstown - Fort Christina - Colonial Williamsburg June 29 - July 1

Photos below the Swedish text. And I'm too tired tonight to write even the shortest intro in English, so please use Google Translate!

As always - our house is not empty, our son is house sitting!

Kort bilresa till Wilmington för att besöka Fort Christina. Vår värd Dave på Air BnB i Wilmington lät oss lämna bagaget redan på förmiddagen. Skönt slippa ha det i bilen.

Vi visste verkligen inte vad vi skulle vänta oss, men det blev ett givande besök. Där fanns ett helt museum tillägnat Kalmar Nyckel, fartyget som blev upptakten till den svenska kolonin. I parken intill fanns informativa skyltar, och en vacker staty av Milles.

Old Swede Church var vacker inuti, vi fick en liten guidning av damen i den lilla presentbutiken. Sen ringde Allie från USA Kilts - min kilt var färdig! Så efter en lätt, och god lunch på Scout Café åkte vi tillbaka till Spring City. Jag är jättenöjd med min kilt, kommer att få mycket användning för den om några månader.

Vårt Air BnB visade sig vara - intressant. Ett hopkok av möbler, halvskruttig belysning, men rent, och en bekväm säng.

Det tog längre tid till Williansburg än vi räknat med. Mathew mötte vid incheckningen, vi fick våra inträdesbiljetter och sen tog vi en promenad i Colonial Williamsburg. Det mesta var ju stängt, men vi fick en bild av det hela.

Idag har vi varit gela dagen på konstmuseet. Väldigt intressant, men jag är lite besviken på dräktutställningen. För liten! Men jag hade nog varit besviken även om den varit 3 ggr så stor.

Pubmiddag med Mathew på kvällen.

Three Daughters Inn  above and below

A replica of Kalmar Nyckel

The statue by Milles

Lunch at Scout Café. Avo mash and a hot sauce - not ketchup!

My favourite painting!

Cotton prints. I have a strong feeling I'll re-visit this store...