onsdag 13 september 2023

Sun and Rain Sep 11 - 13

 Svensk text under fotona!

We loved the quaint village of Moustiers St Marie, and could have stayed longer... but we are now slowly northward bound. We are now in the district of Jura, at Domaine Désirée Petit. Fantastic wines! Our RV is now filled to the limit and bursting at its seams. We have parken for the night beside a valley which at the moment is clouded in fog. It has finally cooled down, and it has rained all day.


























Måndag var en riktigt dålig dag. Jag stannade i Rulle hela dagen medan J upptäckte Moustiers St Marie. I går tisdag mådde jag äntligen bättre. Vi tog en kort promenad i byn (700 invånare) innan vi for vidare. Otroligt charmig by, men på gränsen att bli för turistifierad. Känd för sin vackra fajans. Hade velat köpa en mugg med en lite mer modern dekor, men hittade tyvärr ingen. Muggar verkar inte vara gångbara här!

Att parkera i M St M är något av ett äventyr och skulle inteha fungerat om Rulle varit längre. På håret som det var. Om jag mått bättre hade jag gärna tillbringat lite mer tid här, ätit lunch, fikat, strosat omkring - men det fick vara bra så här.

Vi åkte genom Gorge du Verdon vilket jag djupt ångrar. Fullkomligt vidrigt för den som är höjdrädd i kubik. Sista kvarten grät jag av skräck. Fick oss att inse att Norge kanske inte är för oss. Vi måste verkligen tänka till om det, vilket gör mig riktigt ledsen. Jag klarade tyvärr inte av att fota, så det finns inte just några bilder. Det var ju vackert, men jag kunde såklart inte njuta av det.

Hittade en liten camping med en bra restaurang, men i övrigt så sunkig att vi varken tömde toan eller fyllde vatten. Urk. Camping La Garrigue i La Fourie.

Lång dag idag, men nu står vi i Arbois Pupillin på en France Passion Domaine, Désirée Petit. Ligger i Jura, en ny bekantskap för oss. Vansinnigt goda viner och en generös provning. Nu är Rulle fullastad, tur vi är på hemväg! 18 viner - två Cremant, 12 röda, bl a de Jura-specifika druvorna Ploussard o Trousseau samt 2 Vin Jaune o 2 Vin de Paille. Ojojoj. I morgon vidare norrut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar