fredag 2 juli 2021

Friday, July 2 Älvdalen - Mora, with a little mishap












Svensk text längre ner!

 Another glorious day! We started at the combined museum for porphyry and Hagström guitars, both wellknown products from the area. Then on to Mora. A little detour to a mountain top proved disastrous, but luckily the towtruck came quickly...

The Textile museum in Mora was all that a gal could wish for. At least if said gal is interested in folk costumes. Absolutely fantastic. All the old buildings were an extra bonus.

Fika (coffee and sandwiches) really hit the spot, and then I was ready for the Arts and Crafts shop, where I bought woolen socks for my costume. 

The campsite on the island of Sollerön is really good. We have a stunning view over Lake Siljan. Jens went for a swim before dinner, but I forgot my bathing suit at home.

Vi vaknade till ännu en fantastisk dag. Vilken  tur vi har med vädret. Hoppas det håller i sig till dräktdagen i Orsa nästa onsdag. Reign och folkdräkt är en riktigt dålig kombo. Det kombinerade porfyr - och Hagströmmuseet (ja just det, gitarrerna!) stod först på tur. Ivan fick inte följa med in, ens i väska (vilket är ok på många museer i Europa) så jag fick gå in ensam. Ett litet men trevligt museum. Tyvärr hade jag inte råd med ljusstakarna i shopen, 6500 för ett par. Får bli när jag vintner på Lotto...

Eftersom jag hann med Hemslöjden i går, kunde vi åka direkt  till Mora. Trodde vi. Vi tänkte bara åka upp på Väsabackens topp först. Jens var där med familjen som barn, och han ville  återuppliva minnen. Vi tog dock fel väg, och när vi skulle vända gick det lite fel... som tur var kom bärgaren snabbt! 

I Mora åkte vi direkt till Gammelgården med Textilkammaren. Detta  hade jag sett fram emot i månader, eftersom det bara är öppet två månader på sommaren. Själva Gammelgården håller mycket hög Skansen-standard,  men Textilkammaren spelar i en helt egen liga . Jag har ju inte sett Nordiska museets eller Skansens textilsamlingar, men detta var helt fantastiskt.

Nu var vi helt utmattade av hunger och törst, så en fika inne i Mora på Kaffestugan blev perfekt. Jens och Ivan satt kvar medan jag köpte dräktstrumpor på Hemslöjden i huset bredvid.

Sollerö Camping Caravan Club visade sig vara ännu ett lyckokast. Vi har en fantastisk utsikt över Siljan. Jens har badat, men jag glömde baddräkten hemma tyvärr.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar