fredag 23 juli 2021

July 22, Orsa - Sollerön - Mom in Gävle - home

Svensk text längre ner!

I could have stayed much longer, but we really had to get back home again. But first a stop at a crafts fair on the island of Sollerön, just outside Mora. So interesting to talk to the lady who has written one of my favourite folk costume books.

Late lunch/coffee break in Rättvik, where I got the chance to check out a pair of earrings that will go top of my wish list for Christmas! :
https://www.dalaguldsmide.se/hem/8682-krusbands%C3%B6rh%C3%A4ngen-%C3%B6rringar.html

A stop at mom's to check how she's doing, and then home!


Dags för hemfärd, buhuu! Men först till Solleröns Hantverksdag på Hembygdsgården. Jens satt i bilen och jobbade, och jag fastnade givetvis vid dräktbordet där Mejt Rittedal och Helene? visade och berättade. Så intressant och spännande samtal vi fick! Och Mejt berättade att efter mycket tjat på förlaget, så har de nu precis i dagarna givet ut en ny upplaga av hennes bok, som ju varit slut på förlaget länge.

Efter en snabb titt på de andra stånden, och jag hittade en fin "trasa" (sjal) som fick följa med hem. Nu får vi se om färgerna får OK av Kristina bara! :-) Annars ville faktiskt Helene köpa den av mig så det är ingen katastrof om Kristina känner sig tveksam.

Det blev en sen lunch/fika i Rättvik på Fricks, och jag hann även med en sväng in på Dala Guld för att titta på ett par örhängen jag vill ha i julklapp:
 https://www.dalaguldsmide.se/hem/8682-krusbands%C3%B6rh%C3%A4ngen-%C3%B6rringar.html

Vi hann med en titt hos mamma i Gävle också, men nu ville vi verkligen hem. Det fick bli pizza till (ganska sen) middag). I morgon ska jag ringa verkstan om min bil!


Mejt berättar, klädd i sin egenframtagna skördedräkt för Sollerön

Helene iförd skördedräkten samt hilka på huvudet


Intressant bord, där Mejt tagit med sig plagg som hon berättar om i boken
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar