torsdag 2 september 2021

Flensburg to Wismar, Thursday Sep 2






Literally tit-testing street. This is where all the wet-nurses had their shops, and naturally prospective buyers had to check out the goods  before buying. Or so the guide said. 






 

Svensk text längre ner!

Wismar is incredibly charming, a quaint medieval town on the north coast. We’ve walked around town, taken a guided  bus tour, had beer and wine in the sunshine (the weather  is lovely) and are basically enjoying life. 


Ja herregud vad stort Citti är. Frukost i bageriet som vanligt i tisdags, och sen gick J tillbaka till Rulle och jobbade medan jag gick in och började handla. Ett antal timmar senare kom han och löste av mig - hundar får ju inte följa med in i livsmedelsaffären - och Ivan och jag gick tillbaka till Rulle. Vid 12 kom vi äntligen iväg!

Många Umleitungen på vägen, så när vi äntligen kom fram till Wismar var ställplatsen i centrum såklart full. Istället åkte vi till en ganska tråkig men ren och fräsch camping utanför stan, och satsade på att komma i tid till ställplatsen i centrala Wismar på onsdagen. Faktum är att vi fick den absolut sista platsen. Inte världens bästa, och ingen el, men vi går till centrum på 5 minuter.

Wismar är verkligen otroligt charmigt. Delar av staden blev bombat under kriget (här tillverkades delar till Luftwaffes Junkers) men det är återuppbyggt. Staden är ett Världsarv, så allt måste göras tidstypiskt. Vi tog en rejäl promenad och passade också på att göra en bussrundtur. Ett glas öl/vin på ett fik i solen, och pizza vid stora torget - ett av norra Tysklands största. J var in i sjöfartsmuseet, i Baumhaus.

Jag fick nog lite för mycket sol och vind under dagen, i kombination med att jag drack för lite vatten, så jag mådde inte riktigt bra på kvällen. På natten drömde jag mardrömmar, så torsdagen - idag - började inte jättebra. Jag låg och sov flera timmar medan J och Ivan tog en rejäl promenad nere i hamnen och tittade på alla fina segelbåtar.

Idag har vi tagit ännu en härlig promenad i den gamla stadskärnan. Vi ville titta in i ett museum, men det gick inte trots att Ivan satt i väska på Jens mage. Men han fick gärna följa med in i den vackra katedralen, St Nikolaus. Och på restauranger är hundar alltid välkomna. Förstår inte riktigt logiken!

Middag hemma i husbilen, och nu diskar Jens medan jag bloggar. I morgon ska vi till Stralsund. Det blir två nätter där också. Bland annat lockar bryggeriet Störtebeker, uppkallat efter en gammal pirat. Som faktiskt föddes här i Wismar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar