lördag 4 september 2021

Wismar to Stralsund, Saturday Sep 4

Friday

For once we managed an early start, which paid off since we got a spot at a good camping. Stralsund has proved to be even prettier and quainter than Wismar. We have looked at sailboats, churches (amazing medieval churches in central Europe), ended up in the midst of a re-enactment of a 19th century battle (with a Swedish army !) and have gorged ourselves with good food, drink and ’fika’. Tomorrow we continue to the island of Rügen.

För en gångs skull kom vi iväg i tid. De populära ställplatserna blir fulla tidigt, och vi ville verkligen få en plats på Stellplatz ”An der Rügenbrücke”. Fanns faktiskt lite att välja på när vi kom, så vi fick en riktigt bra plats.

Ställplatsen ligger som sagt precis vid bron över till Rügen, det är 15 min promenad till Störtebeker (om man går rätt väg…) och 20 minuter in till Gamla Stan. Eftersom vi bestämt oss för att stanna två nätter passade vi på att tvätta lite grann, som sen fick hänga och droppa i badrummet.

In till stan, där vi tittade på det fantastiska gamla segelfartyget Gorch Fock. Jens var i sjunde himlen… Tyvärr fick vi inte ta med Ivan in på Ozeanum, men det får bli en annan gång. Vi tog en öl och pommes i hamnen och Jens dreglade lystet över en fin segelbåt.

Stralsund är faktiskt ännu häftigare än Wismar. Gamla fina hus, trånga gränder och små charmiga affärer. Vi tog en titt på den gamla stadsmuren men kom som vanligt inte in på museet. På Alter Markt  spelade en orkester i gamla svenska uniformer och med svenska flaggan, så vi slog oss ner på ett café. Jens tog en Bernsteiner Weizen men jag var sötsugen och slog till på cappuccino och jordgubbstårta. En jättebit !!!

Som vi satt där anslöt en massa andra militärer och orkestrar med olika flaggor. Visade sig att i morgon firas ”Schilltag” till minne av ett slag mellan en massa olika arméer - bland annat den svenska, så detta var nog genrepet.

Middag i husbilen. Ivan var ovanligt orolig på kvällen och varken åt eller drack. Han var helt slut efter allt gående. Som tur var hade vi köpt en riktig hundrygga, och där gillar han att sitta och titta ut.

Lördag

Ivan åt tack och lov lite frukost och drack lite. Sen fick han såklart gå själv till Störtebeker. GPS:en visade oss lite fel så både Ivan o jag blev ganska slut. Besökscentret visade sig vara stängt på lördagar. De har en urusel sajt, och dessutom hade jag fått fel info via mail, så vi var ganska sura. Men affären var öppen så där köpte vi en provsmakningslåda med åtta olika sorter samt två av deras häftiga glas. Vägen hem gick mycket snabbare nu när vi visste bättre…

Jens ville börja provsmaka direkt, men fick nöja sig med en Guiness medan jag vilade lite.

Vi åt en fantastisk lunch i all sin enkelhet på ”Kartoffel Haus i Gamla Stan. Kartoffelpuffen (ungefär som rårakor de luxe)med tillbehör, lax för mig, pesto, tomat och ost för Jens. Och så öl till. Detta är ju öl-delen av landet, till skillnad mot längre söderut där vin och framförallt Riesling råder. Grymt gott!

Sen tog Schill-dagen vid, en himla massa skjutande. Vi försökte ta oss fram till Alter Markt, men det var för mycket folk. Kunde inte ens fotografera! Skjutandet blev allt värre, så till slut blev det bara för mycket. Vi tog vår tillflykt till den fantastiska Marienkirche. Intressant, Ivan får följa med in i kyrkor och på restauranger, men inte på museer. Förstår inte logiken.

Efteråt försökte vi ta oss till Alter Markt men fick ge upp och traskade hem. 17000 steg idag!

Provsmakning av öl nr 1, Bernsteiner Weizen. Jag gillar egentligen inte Weizen, men denna var god! Middag på rester, och nu sitter vi och gäspar i husbilen. I morgon åker vi över bron till Rügen. Vi siktar in oss på en ”Wohnmobiloase” i Prora norr om Bintz.