torsdag 14 juli 2022

Last time - for a while at least Tue July 11 - Thu July 14

I admit, I am a bit crazy. But I love our traditional costumes and I love Dalarna. And since J is off in Sierra Nevada, trekking the John Muir Trail, what’s a girl to do? So off I went. This week’s programme included traditional ’kulning’,  the way the women would call their animals. I tried to upload my videos but it doesn’t work but google ’kulning’. You should get several hits. Beautiful! 






 Medan J roar sig med strapatser längs John Muir Trail (Sierra Nevada) måste ju jag hitta på ngt roligt. Och vad är väl roligare än att få åka på dräktdag i Orsa och få lyssna på kulerskorna? Och på vägen dit fick jag det glädjande beskedet att jag blivit antagen till Textilvetenskap A. Jätteskoj!

Ja det här blev ju lite av favorit i repris. Men så himla skojig dag. Fantastiskt duktiga kulerskor, men jag vågade inte be om att få prova på för det var så mycket folk omkring.

Kristina och hennes syster Eva hade väldigt mycket dräktdelar till salu och jag ”fick” en keling’att/hustru hätta med mig hem så nu måste jag träna på håruppsättning. Inte så lätt när man saknar känsel i fingrarna. Och jag fick köpa ett par tvåändsstickade orsavantar av Doris, lycka! Min livkjol fick många frågor, så skoj att få berätta om mina tankar bakom. Och ingen Dräpo!

Eva O med mamma Astrid var såklart där, alltid lika roligt att träffas. Och Helen och Eivor från Sollerön. E fikade med oss men H hastade vidare till Venjandagen. Hon berättade att det är dräktdag i Svärdsjö 27 juli och dit är det ju inte längre än att jag borde orka köra fram o tillbaka samma dag.

På hemvägen letade jag rätt på laddstationen i Insjön så nu har jag ganska bra koll. Efter Insjön var det regn hela vägen och bitvis ganska jobbigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar