fredag 1 september 2023

Husum to Bremen Aug 31 - Sep 1

 We had to wait a looong time to cross the Elbe, but the crossing was very smooth. J then wanted to visit Bunker Valentin, a WWII sub marine pens, just outside of Bremen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Valentin_submarine_pens I stayed in our RV - the place looked absolutely horrible, which J confirmed it was. 5 concentration camps and 2 massgraves near by. Do the math!

Today we did Bremen, a first for J, but I spent 2 weeks here maybe 15 years ago, taking a course for German teachers. Nice to be back!

 




           The Christmas Shop in Schnoor





Egentligen inte så långt men tog hela dagen. Vi körde ner till färjan över Elbe i Glückstadt och där stod vi i kö. Länge. Men vädret var fint och sällskapet trevligt, så vad gjorde det! 

På den här resan vill vi minimera motorvägskörning. Autobahn är verkligen inte kul! Vi vill se mer av naturen och de små städerna, så då får resan ta längre tid.

J ville se "Bunker Valentin", strax NV om Bremen. En WWII "fabrik" för U-båtar som bombades innan den hann tas i bruk. Jag kände direkt obehag och gick aldrig in. En jättelik gråsvart anläggning som gav mig kalla kårar. J sa att det var intressant men obehagligt. Var verkligen oerhört stor inuti, och då fick de ändå inte se allt. Fanns 5 koncentrationsläger och 2 massgravar i närheten. Tänk själva...

Fick en skaplig plats på Stellplatz am Kuhhirtenweg, mkt sympatisk o enkel incheckning. El ingår, vatten o dusch kostar lite extra. Enkel pastamiddag i husbilen, trötta!

Idag gjorde vi stan. Jag var här för sådär 15 år sen på tyskakurs i 2 veckor, så det var kul att komma tillbaka. Den medeltida delen, Schnoor Viertel var sig lik. Jag hittade mitt favoritkafé  och tårtbitarna var lika goda och stora som jag mindes. 

Tillbaka i Rulle efter en lång dag på fötterna dricker vi lite rosa bubbel, Rotkäppchen. Billigt plonk då, och samma pris fortfarande. Men det duger! Blir en lång dag bakom ratten i morgon, hoppas komma ner till Koblenz och Knaus Camping. Vi börjar känna att vi vill ner till Frankrike nu, även om jag ju älskar Tyskland, så vi måste sätta lite fart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar