måndag 5 juli 2021

Sunday, July 4 Sollerön - home

 Svenskt text nedanför den engelska!

We had time for a bit of sightseeing on our way home, så we stopped at the old Ironworks in Avesta. In the summer time, this is a really cool Art salon. We had not been there before, but had read quite a bit about it, and it was every bit as good as everyone says. No dogs allowed inside, but the staff took turns looking after Ivan for almost an hour while we had a look at everything. What a service!


Vi kom iväg i så god tid att vi hann med lite sightseeing på vägen. Först Insjöns  Väveri, som vi ju missade på uppvägen eftersom någon hade glömt sin Orsadräkt hemma... De hade otroligt mycket fint, men som tur var kom jag inte ihåg måtten på matbordet så det enda jag handlade var vävda Dala-band med reflextråd att hänga tex i dragkedjan på jackan, eller på handväskan som jag gjorde. Jättefina.

Vi hann också med en tur till Verket i Avesta/Avesta Art. I det gamla järnverket är det nu konstsalong på somrarna, och oj vilken lokal! Häftiga installationer i den riktigt ruffa miljön. Ivan fick såklart inte följa med in - men personalen tog honom på en promenad och sen satt de i skuggan med honom medan vi gick runt. Service! Dit vill vi igen.

Väl hemma tömde vi bilen. Vi konstaterade att en minisemester så här i början av säsongen är idealiskt, för då kommer man underfund med allt man glömt att packa, och då blir den riktiga semestern i september (för ja, nu kan vi ju äntligen åka på semester i semester och slippa trängas!) så mycket bättre.

Nästa resa blir inte med husbilen Rulle, utan jag tar bilen upp till mamma i Gävle i morgon, och så ska Ulla och jag till Orsa på onsdag för dräktdag på hembygdsmuseet. Har vi sett fram emot länge! Förhoppningsvis hinner Kristina få min kjol klar till dess, annars blir det "slimsklädd", dvs moderna kläder. SMHI har inte fattat vikten av torrt väder när man har folkdräkt, så de hotar med rejäla regnmängder.

Det här inlägget skriver jag på min riktiga dator med riktig uppkoppling, och voila! bilderna hamnade på rätt ställe!


                        The view from our pic-nic table opposite the entrance







                        Plastic, every day products from the fifties and sixties. 

            Our parents had quite a few of these, so they were well known to us.



            Kitchen utensils in stainless steel. As with the plastic, we recognised 

                                    quite a few things from our childhood.



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar