torsdag 8 juli 2021

Wednesday, July 7, Another day of folk costumes in Orsa, Dalarna


Svensk text längre ner!

Sis and I left Mom early (I drove up to Mom the day before, so we could get an early start Wednesday), since we did not want to be late for the 'folk costume day'. 

There were so many costumes on sale, what a treat for two costume crazy gals! Nice to see Kristina again, the lady who has helped us assemble and fix our costumes, and nice to meet her sister Eva, and Eva O, the editor for the annual 'Festschrift' and writer of super interesting articles about the folk costume in Orsa.

We ended up buying a bit more than we had planned, which means we had an absolutely lovely day!

Eva, Marianne i Stora Tuna-dräkt, Mora-karl, Orsa-karl, Kristina, Anders i Rättviksdräkt, Orsa-karl, Raine i Rättviksdräkt, Ulla, jag och Kristinas rara dotterdotter.
                                        Marianne i Tuna-dräkt (Borlänge)
Det fanns mycket mer att köpa när vi kom, mot slutet av dagen var det ju ganska urplockat!

Vi såg till att komma iväg tidigt, strax efter sju. Starkt jobbat av systrarna Widqvist, som är notoriskt långsamma på morgnarna. Morgonfika på Fricks i Rättvik - tradition vid det här laget. Vi unnade oss en liten gobit också, "bafatt".

Regnet hängde i luften hela vägen, men vi kom torrskodda till Hembygdsgården och bar allt vårt pick och pack in till stora logen där Kristina, Eva, med flera hade ställt i ordning. Massor av dräkter till försäljning! Ulla fick med sig en sommarkjol som Kristina trodde kanske skulle passa, och så gick vi en trappa upp och bytte om. Tyvärr var sommarkjolen en bra bit för kort - ingen "hambostinta i kort-kort" här, inte!

Iklädda våra egna dräkter (vi körde ju upp i moderna kläder, ville inte riskera kjolarna på resan) traskade vi så ner igen och hälsade på alla. Sen började vi se över allt vackert som fanns. Vips kom det fram en dam som hade hört att Ulla behövde en lååång kjol, och sa att hon hade  hittat lite gamla dräktdelar hemma på gården, och sommarkjolen var visserligen gammal och delvis trasig, men om Ulla var intresserad skulle hon gärna åka hem och hämta!

Sagt och gjort. Kjolen visade sig vara i ok skick, bara riktigt smutsig. Livet var ohjälpligt trasigt och måste bytas ut. Men sånt kan Kristina fixa! Och under över alla under, till kjolen fanns även en rödmagd (rött förkläde) i rätt längd. Dessutom fanns en grön glansmagd från 1856!!! Ulla var riktigt frestad, men insåg till slut sina begränsningar.

Under tiden hittade jag en rödmagd, en lurka (huvudbonad) så jag slipper ha den förbaskade svårburna flaxen, som inte ens Miss Universum skulle kunna bära upp. Och en svart "trasa" (sjal) med rosor, som jag tänker ha till vittröjan (jackan) när det är lite kallare.

Sen kom Eva O och visade mig en "keling-att" (huvudbonad för gifta kvinnor, alltså käring-hatt) som hon hade i sina gömmor. Tyvärr har jag inget foto på den, men den var såååå fin! En sån vill jag ha!!! Det ryckte rejält i Ullas "vill-ha-tarm" också, det kan jag säga. Raine Mickels från Rättvik kom och började prata om håruppsättningar till keling-atten. Eva O och jag har pratat en del om det (i Orsa hade man ett väldigt säreget sätt att sätta upp håret, inte alls "bind-opp-om" som i övriga Siljansområdet, och kanske resten av Sverige). "Ingen" verkar veta idag hur man gjorde, men Raine sa att hon visste, så hon skulle visa Eva. Härligt, för nu ser jag fram emot ännu en fantastisk artikel från Eva!

Kl 13 var det dräktparad, och Kristina och Eva H berättade om Orsadräktens alla delar. Nu började det knorra rejält i magarna, men det fanns ju fortfarande så mycket att prata om, och så mycket att se!

Dagen slutade med att vi blev inbjudna till Solleröns hantverksdag den 22 juli. Jag ska ju försöka ta mig till Orsa den 21:a eftersom Orsa spelmän har sin dag på Hembygdsgården, så kanske jag skulle kunna orka med att köra hemåt via Sollerön...

Sen (mycket sen) lunch i Fryksås (också tradition) och sen tog vi vägen via Mora Hemslöjd så syrran fick köpa ullstrumpor. 

Allt som allt - en mycket lyckad dag. Och mamma gladdes åt alla inköp när vi kom tillbaka till Gävle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar