tisdag 5 juli 2022

Dalarna - again! - Tue June 28 - Fri July 1 och rejäl räckviddsångest

A trip to Dalarna with celebration of Mom (95!), reach anxiety, folk costumes and church boats. Great mini vacation, but I could have done with less anxiety. They really must make sure there are more Quick chargers outside of the larger cities ! 

Först till Mamma på boendet - hon fyllde 95 den 27:e och då kom Ulla och mammas kusiner så det var livat värre. Hon var jätteglad över all uppvaktning. Lilla mamma.

Jag bodde på Gävle B&B precis nedanför Blåsåsbacken. Bra läge och bra rum m eget mini-bad. Frukosten fixade man själv och det var väl sådär. Allt fanns ju, men inte hade jag lust att ställa mig o steka ägg o bacon… Guldstjärna för laktosfria produkter!

Nästa dag hade jag tänkt ladda bilen. Finns 2 snabbladdare vid Gavlerinken. Tyvärr hade de gjort om systemet, så man kunde inte längre ladda med qr-kod utan var tvungen att använda Gävle energis helt värdelösa app. Den avinstallerade vi i vintras eftersom den inte funkade. Suck. Nåja, i Rättvik finns ju också snabbladdare… Stort misstag.

I Rättvik var snabbladdaren ur funktion. De långsamladdare jag tidigare sett visade sig vara vanliga 230-volts uttag. De kräver att man har sladd med adapter. Elbilstillverkare avråder från dem eftersom de kan skada bilen, så vi har ingen sån sladd. Utanför Dalakraft fanns massor med laddare som ingen använde, men där fick jag inte ladda - jag erbjöd mig såklart att betala. Provocerande och frustrerande.

Vid det laget var jag gråtfärdig. Jag hade inte laddning för att ta mig ens till Gävle. Visste om en bra station i Leksand - men dit skulle jag inte. Bestämde mig för att ta den i handelsområdet Mora-Noret nästa dag. För nu var det dags att klä om och träffa Eva O och Karin B på Fricks och sen dräktträff på Gammelgården.















Fricks levererade som vanligt, och trevligt träffa dräktvännerna igen. På Gammelgården var Raine i högform och delade verkligen med sig av sitt stora kunnande. Tyvärr inte lika välbesökt som förra året. Mest Rättviksdräkter , någon Boda, en Leksand, Karin i Stora Tuna och så Eva o jag i Orsadräkten. Nu ser jag fram emot Orsas träff om två veckor!

I Mora-Noret fanns två riktigt snabba laddare och båda var lediga. Funkade superbra, fick 95% på en dryg timme. Sen åkte jag ju inte tillbaka till Rättvik - jag var faktiskt lite sur - utan det blev en heldag i Mora. Zorngården för första gången, riktigt intressant. Lunch på Zorncafét. Satt inomhus, mindes att fåglarna var väldigt påträngande utomhus. Hittade Britta i Dalarna på Anna och Anders butik och köpte hennes fantastiska kurbitslykta. Blir fin bredvid kaminen. Ja, på det här viset spenderade jag ju en hel del pengar i Mora, nästan 2500 kronor, som alltså gick handlarna i Rättvik förbi. Inte vet jag om kommungubbarna i R tycker det är i sin ordning, men affärsidkarna borde inte gilla det.

På kvällen utgick kyrkbåtsrodden från Rättvik, och det var riktigt skoj att se. Stannade dock inte och såg herrarna för jag ville hinna före regnet till restaurangen. Åt en mumsig middag på en pop-up restaurang vid stationen.

Bodde på Knektens B&B. Mycket basic, bara en våningssäng och en pall, men rent och välordnat och superbra frukost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar